محققان در یک مدل موش و کشت های آزمایشگاهی نشان دادند که ترکیبی که از رازک به دست می آید، فراوانی یک باکتری روده ای مرتبط با سندرم متابولیک را کاهش می دهد.

این یافته ها که در ژورنال Microbiome منتشر شد، مهم هستند زیرا سندرم متابولیک یک بیماری شایع و جدی است که یک عامل خطر اصلی برای بیماری دیابت نوع 2 و بیماریهای قلبی عروقی محسوب می شود، همچنین با اختلال عملکرد شناختی و زوال عقل مرتبط است.

رژیم غذایی سرشار از چربی اشباع شده منجر به التهاب مزمن با درجه پایین در بدن می شود که به نوبه خود منجر به ایجاد سندرم متابولیک می شود.بیمارانی که حداقل دو مورد از موارد زیر را داشته باشند، مبتلا به سندرم متابولیک در نظر گرفته می شوند: چاقی شکمی، فشار خون بالا، قند خون بالا، سطوح پایین کلسترول "خوب" و سطوح بالای تری گلیسیرید.

محققان دانشگاه ایالتی Ohio(OSU) برای سال‌ها در حال بررسی مزایای سلامتی بالقوه ی یک ماده شیمیایی موجود در رازک به نام زانتوهومول (XN) و مشتقات آن از جمله تتراهیدروکسانتوهومول (TXN) بوده‌اند.

زانتوهومول( یک پلی فنل) نوعی ترکیب آلی است که در گیاهان به وفور وجود دارد و برای هزاران سال توسط پزشکان طب سنتی استفاده شده است.XN ، یکی از فلاونوئیدهای طبیعی موجود در میوه‌ها، سبزیجات، غلات، پوست، ریشه، ساقه، گل‌ها، چای و شراب است که به‌خاطر اثرات مثبتشان بر سلامتی معروف هستند.

در جدیدترین مطالعه، آندری مورگون از کالج داروسازی OSU، ناتالیا شولژنکو از کالج دامپزشکی کارلسون؛ و آدریان گومبارت از موسسه و کالج علوم لینوس پاولینگ نشان دادند که TXN می‌تواند با کاهش جمعیت گونه‌های Oscillibacter در میکروبیوم روده با سندرم متابولیک مقابله کند.

بیش از 10 تریلیون سلول میکروبی از حدود 1000 گونه مختلف باکتریایی، میکروبیوم روده انسان را تشکیل می دهند - جامعه میکروارگانیسم های موجود در دستگاه گوارش.

محققان از یک روش محاسباتی جدید به نام تجزیه و تحلیل شبکه ی فرا سلسله ای که قبلا توسط مورگان و شولژنکو توسعه داده شده بود، برای کشف مکانیسم TXN برای بهبود سندرم متابولیک استفاده کردند. این تجزیه و تحلیل پیش‌بینی می‌کند که کدام نوع از باکتری‌ها بیان ژن‌های پستانداران مرتبط با شرایط پزشکی خاص را کنترل می‌کنند.

مورگون گفت: ما دریافتیم کهTXN عمدتاً سبب فراوانی میکروب‌های روده که التهاب را در سلول‌های ماکروفاژ بافت چربی تحریک می‌کنند، می گردد که نتیجه ی آن بهبود متابولیسم گلوکز است.

سلول های ماکروفاژ سلول های بزرگی هستند که بخشی از سیستم ایمنی بدن را تشکیل می دهند. متابولیسم گلوکز- توانایی بدن برای تبدیل قند به سوخت- معمولاً با چاق شدن فرد دچار اختلال می شود که به نوبه خود می تواند منجر به اضافه وزن فرد شود.

متابولیسم معیوب گلوکز، همچنین بر فیزیولوژی مغز تأثیر منفی می گذارد و ریشه چندین بیماری پزشکی از جمله دیابت و بیماری قلبی است.

دکتر مورگون گفت: باکتری اسیلی‌باکتر وقتی در معرض یک رژیم غذایی پرچرب معمول- که منجر به سندرم متابولیک می شود- قرار می‌گیرد، به تحریک بافت چربی که منجر به این سندرم می‌شود، کمک می‌کند. TXN سبب محدود کردن تعداد گونه‌های Oscillibacter می شود.

این تحقیق بخشی از یک تلاش مشترک بزرگتر است که توسط گومبارت؛ فرد استیونز از کالج داروسازی OSU و کلودیا مایر از کالج علوم رهبری می‌شود، آنها در حال بررسی راه‌هایی برای بهبود سلامت انسان، به ویژه در رابطه با رژیم غذایی و چاقی از طریق ترکیبات رازک هستند.

کمی بیش از یک سال پیش، مورگون و شولژنکو تحقیقاتی را منتشر کردند که نشان می‌داد اسیل‌باکتر و بافت چربی با دیابت نوع 2 ارتباط دارند، یافته‌ای که اکنون نشان می‌دهد TXN ممکن است بتواند به درمان این بیماری نیز کمک کند.

منبع:

https://www.sciencedaily.com/releases/2023/09/230921154434.htm